04 mei MICKEY BERTRAM PAKT FRAAIE TWEEDE PLAATS

SPA-FRANCORCHAMPS – Tijdens het FIA WEC (World Endurance Championship) begon dit weekeinde op het circuit van Spa-Francorchamps de Porsche GT3 Cup Challenge Benelux met 3 races. Vrijdag startte het 13 auto’s tellende veld in de miezerregen, terwijl droog weer was voorspeld. Dat leverde interessant wedstrijdbeeld, waarbij Max van Splunteren de Remeha-Porsche GT3 naar een keurige vierde eindklassering loodste. Zaterdagochtend vroeg was het de beurt aan Mickey Bertram en hij had meteen bij zijn debuut al zicht op de zege, maar moest uiteindelijk genoegen nemen met plek 2. In de hoofdrace, waarbij beide rijders een stint van 25 minuten voor hun rekening namen was de vijfde plaats teleurstellend, omdat er meer in zat, maar door een klapband verloor het talentvolle rijdersduo kostbare seconden. 

 

Vrijdag was het Max van Splunteren die het spits mocht afbijten in Race 1 van het weekeinde. “We startten op slicks, omdat de voorspelling was dat het droog zou blijven, maar het begon al bij de start te miezeren en daardoor duikelden onze rondetijden met zo’n 25 tot 30 seconden naar beneden,” aldus Max van Splunteren. “Toch kon ik de aansluiting met het leidende drietal Belgische coureurs behouden en leek een derde plaats tot de mogelijkheden te behoren. Maar ik wilde uiteindelijk toch niet te veel risico nemen en besloot de 4e plaats veilig te stellen,” was de verstandige analyse van Van Splunteren. Met drie ervaren topcoureurs als Xavier Maassen, Maxime Soulet en Jeffrey van Hooydonk – allen beschikkend over jaren ervaring op de snelle baan in de Ardennen – was dat een verstandig besluit van de jonge Van Splunteren, die weliswaar twee keer eerder in Spa reed, maar dat was met de Formule Ford: “Dit is echt wel wat anders; in de snelle bochten als Eaux Rouge en Blanchimont rijden we met de Porsche boven de 200 km/uur en dan moet je echt 200% vertrouwen in de auto, jezelf en de baan hebben. De eerste twee zijn in orde, maar de baan ken je hier pas als je er echt tientallen keren hebt geracet!”

 

Zaterdagochtend in Race 2 was het de beurt aan de debuterende Mickey Bertram: “wat een gave auto is de Porsche om mee te racen,” verhaalde een glunderende Bertram na afloop van zijn race. Bertram had zicht op de zege, maar kende wat problemen met de versnellingsbak: “Ik hoorde een vreemde ratel en dacht dat de bak kapot was; ik ging even van het gas, maar toen bleek er toch niets aan de hand en pakte ik de draad weer op. Maar het gat wat er toen viel kreeg ik niet meer dicht gereden.”

 

Voor Race 3 op zaterdagmiddag was het Mickey Bertram die de start stint voor zijn rekening nam: “Het ging prima, hoewel ik mijn tweede startpositie verprutste door vlak na de start mij te verremmen, waardoor ik enkele plaatsen verspeelde. Daarna sloot ik snel weer aan en bij de verplichte pitstop na 25 minuten hadden we een podiumpositie binnen handbereik.” Max van Splunteren nam het stuur over, maar werd in zijn eerste ronde bij het aanremmen van de ‘busstop chicane’ verrast door een klapband: “Dat was wel even schrikken; waarschijnlijk kwam het door wat los grind op de baan. Wij vielen door mijn extra pitstop voor een nieuwe band ver terug, maar daarna kon ik toch weer een flink aantal plaatsen goed maken,” aldus Max van Splunteren nadat hij de finishlijn als 5e passeerde. “Er zat duidelijk meer in dit leerzame weekeinde, maar bij de Pinksterraces op ‘ons’ Zandvoort zijn wij er natuurlijk op gebrand om de Belgen de baas te blijven.” Het Remeha-Porsche GT3.nl team zal voor de Pinksterraces nog gaan testen op het circuit van Zandvoort.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.